Bolsa de JP em Metalografia e Composição de Ligas de Alumínio

Young Investigator Fellowship on Metallography and Composition of Aluminum Alloys

Nº: 2873

Área de conhecimento: Ciência e Tecnologia de Alimentos

Field of knowledge: Food science and technology

Nº do processo FAPESP: 2017/50349-0

FAPESP process: 2017/50349-0

Título do projeto: Plano de Desenvolvimento Institucional em Pesquisa do Instituto de Tecnologia de Alimentos – PDIP/ITAL

Project title: Plan for Institutional Development in Research of the Institute of Food Technology - PDIP / ITAL

Área de atuação: Estudo da influência da microestrutura do alumínio no aumento da resistência à corrosão por perfuração de latas DWI para bebida

Working area: Study of the aluminum microstructure influence in the increase of resistance to pitting corrosion of DWI cans for beverages

Quantidade de vagas: 1

Number of places: 1

Pesquisador responsável: Sílvia Tondella Dantas

Principal investigator: Sílvia Tondella Dantas

Unidade/Instituição: Instituto de Tecnologia de Alimentos

Unit/Instituition: Instituto de Tecnologia de Alimentos

Data limite para inscrições: 14/06/2019

Deadline for submissions: 2019-06-14

Publicado em: 23/05/2019

Publishing date: 2019-05-23

Localização: Av. Brasil, 2880 - Jardim Chapadão, Campinas

Locale: Av. Brasil, 2880 - Jardim Chapadão, Campinas

E-mail para inscrições: eaip.ital@ital.sp.gov.br

E-mail for proposal submission: eaip.ital@ital.sp.gov.br

  • Resumo Summary

    O Instituto de Tecnologia de Alimentos (Ital) abre inscrições para seleção de candidatos a uma Bolsa de Jovem Pesquisador (JP) na área de Investigação de materiais metálicos para embalagem. O JP deverá desenvolver projeto de pesquisa para ampliação da atuação do Instituto na área de Inovação em Produtos e Processos, com enfoque na composição e microestrutura de chapas de alumínio para produção de latas de duas peças embutidas e estiradas – DWI, visando o estabelecimento de competência e infraestrutura para estudo da metalografia, composição química e de resistência à corrosão de ligas de alumínio utilizadas na produção de latas para acondicionamento de bebidas. 

    A bolsa de JP terá duração de 48 meses e será financiada pela FAPESP e vinculada ao Plano de Desenvolvimento Institucional em Pesquisa do Ital (PDIP – processo nº 2017/50349-0). O candidato selecionado receberá uma Bolsa Jovem Pesquisador da FAPESP no valor de R$ 8.377,50 mensais e isenta de imposto de renda. Adicionalmente, o projeto Jovem Pesquisador selecionado, após apresentação à FAPESP e revisão por pares, poderá receber um Auxílio à Pesquisa, conforme descrito em http://www.fapesp.br/4521

    1. Resumo da posição e experiência requerida

    O JP deverá desenvolver projeto de pesquisa para implantação da área de estudos sobre metalografia e composição de ligas de alumínio destinadas à produção de latas de duas peças embutidas e estiradas (DWI) para acondicionamento de bebidas, por meio de várias técnicas analíticas, incluindo microscopia ótica e microscopia eletrônica de varredura e espectrometria de raios-X por dispersão de energia para estudos metalográficos, espectroscopia de emissão atômica induzida por plasma com detector óptico (ICP OES) e/ou espectrometria de massas com fonte de plasma (ICP-MS). Além disso, atuará no estudo das propriedades de resistência à corrosão dos materiais e espectroscopia de impedância eletroquímica em latas DWI prontas para acondicionamento. 

    O JP realizará uma pesquisa aprofundada da microestrutura do alumínio e dos diferentes aspectos da metalografia desse material, de forma a contribuir para o esclarecimento sobre a ocorrência de corrosão de latas de bebidas utilizadas no acondicionamento de diferentes bebidas e investigar a possível influência da sua composição no mecanismo de corrosão por pitting (perfuração). Atuará também no monitoramento de diferentes lotes de chapas de alumínio e de latas produzidas com estas chapas e realizará estudos simulados de acondicionamento de bebidas em diferentes condições, de forma a estabelecer uma avaliação científica dos processos de corrosão desenvolvidos e a correlacioná-los com as características de composição e de microestrutura da matéria prima da embalagem. 

    Recomenda-se que o jovem pesquisador tenha experiência prévia com composição química e metalografia de materiais metálicos e técnicas eletroquímicas de avaliação da resistência à corrosão de materiais metálicos. É ainda desejável que o JP tenha conhecimentos em processos de produção de alumínio para fabricação de embalagens metálicas e tecnologia de produção de latas. O candidato deve ter domínio das técnicas analíticas instrumentais envolvidas no tema, citadas anteriormente, destacando-se experiência com análise quantitativa elementar por meio da microscopia eletrônica de varredura e espectrometria de raios-X por dispersão de energia e análise metalográfica de ligas de alumínio. 

    O candidato deverá desenvolver um projeto relacionado ao tema proposto, auxiliar na orientação e co-orientação de alunos, colaborar no desenvolvimento de projetos na instituição sede, auxiliar na redação e revisão de trabalhos científicos do grupo de pesquisa e em ações que visem transferência de tecnologia e conhecimento. 

    2. Para a vaga é necessário que o candidato preencha os seguintes pré-requisitos

    2.1. Possuir doutorado em Engenharia de Materiais, Engenharia Metalúrgica, Engenharia Química, Engenharia de Alimentos, Química ou áreas afins.

    2.2. Possuir experiência bem-sucedida como pesquisador, após o doutoramento, por pelo menos 2 anos, em grupo de pesquisa fora do Brasil e internacionalmente competitivo. Excepcionalmente, e a critério da FAPESP, pode-se aceitar proponentes com experiência internacional menor que 2 anos (mas sempre superior a 1 ano) após o doutoramento desde que demonstrem ter uma boa rede de colaboração internacional com grupos excelentes, além de excepcional desempenho e potencial de liderança demonstrados durante o estágio internacional realizado.

    2.3. Experiência prática comprovada em técnicas instrumentais como microscopia eletrônica de varredura e espectrometria de raios-X por dispersão de energia e espectroscopia de impedância eletroquímica.

    2.4. Conhecimento sobre materiais não ferrosos (alumínio) e embalagens metálicas.

    2.5. Conhecimento de técnicas metalográficas e microestrutura do alumínio.

    2.6. Conhecimento sobre processos de corrosão de materiais metálicos.

    2.7. Habilidade em trabalhar de forma independente e em colaboração com grupo de pesquisa multidisciplinar.

    2.8. Conhecimento da língua inglesa para leitura, redação científica e conversação.

    2.9. Apresentar produção científica de alto impacto na área do projeto proposto. 

    3. Aplicação, documentos e datas

    3.1. Inscrição:

    Os documentos listados a seguir deverão ser enviados eletronicamente (em um único PDF) para a comissão avaliadora, para os e-mails eaip.ital@ital.sp.gov.br e silviatd@ital.sp.gov.br, com o título “Jovem Pesquisador – metalografia e composição de ligas de alumínio”. 

    a) Súmula curricular no modelo da FAPESP (máximo de 4 páginas), conforme recomendações disponíveis em http://www.fapesp.br/5266;
    b) Carta de motivação evidenciando sua aderência aos pré-requisitos exigidos no item 2 (máximo de 200 palavras);
    c) Proposta de pesquisa relevante para o tema proposto (máximo de 300 palavras).

    Qualquer dúvida ou esclarecimento sobre o edital, entrar em contato através dos e-mails citados.

    A data limite para as inscrições é 14 de junho de 2019. 

    3.2. Processo de seleção:

    O currículo dos candidatos, com experiência comprovada nos requisitos descritos, e a proposta de pesquisa apresentada serão elementos-chave no processo de seleção. 

    O candidato receberá um e-mail informando se foi pré-selecionado até 24/06/2019. 

    Dois candidatos pré-selecionados deverão submeter um projeto de pesquisa completo até 14/07/2019 para eaip.ital@ital.sp.gov.br e silviatd@ital.sp.gov.br e a decisão final será publicada em http://www.ital.sp.gov.br/ pela comissão avaliadora. 

    The Institute of Food Technology (ITAL) opens applications for the selection of candidates for a Young Investigator (YI) scholarship in the area of Investigation of Metallic materials for packaging. 

    The YI will be responsible for developing a research project to expand the Institute's research activities, focusing in metallic packaging for beverages cans. The aim of the project is to establish competence and infrastructure to study the metallography, chemical composition and corrosion resistance of aluminium alloys used in the production of draw and wall ironed two piece cans for beverages.

    The YI scholarship duration is 48 months and it will be funded by the São Paulo Research Foundation – FAPESP (www.fapesp.br/en), through its Young Investigator Award Program (http://fapesp.br/en/6251) and being part of the ITAL Institutional Development in Research Plan (PDIP - process # 2017 / 50349-0). The selected candidate will receive a Young Investigator Fellowship from FAPESP of R$ 8,377.50 per month. Additionally, the selected Young Investigator project, after submission to FAPESP and peer reviewing, may receive a Research Grant, as described in http://fapesp.br/en/6251.

    The candidate should run a project related to the proposed topic, assist in the orientation and co-orientation of students, collaborate with the researchers of the Institute and assist in the writing and reviewing of scientific works of the research group, as well as in the transference of technology and knowledge. 

    2. Description of the Institute

    The Institute of Food Technology (ITAL), linked to the São Paulo’s Agency for Agribusiness Technology (APTA) and to the Department of Agriculture and Food Supply of the State of São Paulo, conducts researches, develops products and technology, provides technological assistance and innovation and promotes the dissemination of knowledge in food and beverage packaging, processing and security. Today, ITAL’s activities are focused in the following areas: food technology, food science and quality, and packaging. The technology area includes specialized units in meat products, cereals, chocolate, candy, confectionery, bakery products, dairy products, fruits and vegetables. The division of science and quality comprises chemical, physical, sensory and microbiological laboratories. The packaging area has specialized laboratories in metallic materials, glass, plastic and cellulose as well as in distribution and transportation packaging. 

    3. Summary of Position and Required Experience

    The YI should develop a research project to expand the Institute’s activities in the area of metallography and composition of aluminum alloys used in the production of drawn and wall ironed 2-piece cans for beverages by means of several analytical techniques, including optical microscopy, scanning electron microscopy and energy dispersive x-ray analysis for metallographic studies, inductively coupled plasma optical emission spectrometry (ICP OES) and/or inductively coupled plasma mass spectrometry (ICP-MS). In addition to that, the YI will work on the study of corrosion resistance properties of the Al can materials and impedance electrochemical spectroscopy in DWI cans ready for conditioning. 

    The YI should conduct a detailed research on the aluminum microstructure and on the different aspects of the metallography of this material so as to contribute to clarify the beverage can corrosion occurrence for different beverages and investigate the potential influence of its composition in the corrosion mechanism by pitting. He/she should also work on the monitoring of different aluminum sheet batches as well as of cans produced out of these sheets, on simulated studies of beverage conditioning in different conditions in order to establish a scientific evaluation of the developed corrosion processes and correlate them with the characteristics of composition and microstructure of the package raw material. 

    It is recommended that the YI has previous experience with chemical composition, metallic material metallography and electrochemical techniques of corrosion resistance evaluation of metallic materials. It is desirable that the YI has knowledge on aluminum production processes used for metal packages and on the technology to produce cans. The candidate must master analytical techniques for this purpose, as mentioned previously, mainly on elementary quantitative analysis by scanning electron microscopy / energy dispersive x-ray spectrometry and metallographic analysis of aluminum alloys. 

    The candidate should develop a project related to the proposed theme, help to advise students and support the development of the Institution projects, the writing and review of scientific projects of the research team and the actions to foster technology and knowledge transference. 

    4. This position requires applicants with profile and skills as follows:

    4.1. Doctorate (PhD) in Chemistry or Analytical Chemistry, Food Engineering, Chemical Engineering, Materials Engineering or related fields.

    4.2. To demonstrate successful experience as a researcher, after PhD, for at least 2 years, in a research group outside Brazil and internationally competitive. Exceptionally, at the discretion of FAPESP, it is possible to accept proponents with international experience of less than 2 years (but always more than 1 year) after the PhD as long as they demonstrate a good international collaboration network with excellent groups, as well as exceptional performance and potential leadership demonstrated during the international internship.

    4.3. Proven experience in analytical techniques such as scanning electron microscopy with energy dispersive x-ray analysis and electrochemical impedance spectroscopy.

    4.4. Knowledge on non-ferrous materials (aluminum) and metal packaging.

    4.5. Knowledge on metallography techniques and on the microstructure of aluminum.

    4.6. Knowledge on corrosion processes of metallic materials.

    4.7. Ability to work independently and in collaboration with a multidisciplinary research group, making contact with researchers who can effectively participate in the project.

    4.8. Fluency in English (reading, scientific writing and speaking).

    4.9. High impact scientific production in the proposed project area.

    5. Application documents and dates:

    5.1. Application

    Please submit the application electronically, including the following documents:

    a) Curriculum vitae summary according to FAPESP instructions - http://www.fapesp.br/en/6351 – (4 pages MAX);
    b) Motivation Letter presenting your adherence to the established requirements (200 words MAX);
    c) Short research proposal relevant for the area of interest of this position (300 words MAX). 

    All the information should be sent to the Assessment Board in a single pdf file, via the e-mails: eaip.ital@ital.sp.gov.br and silviatd@ital.sp.gov.br, with the title “Young Investigator Fellowship – metalografia e composição de ligas de alumínio”. Any query can be sent to email addresses above.

    The closing date for applications is June 14th, 2019. 

    5.2. Selection Process

    The candidates' curriculum, with proven experience in the topics described above, and the submitted research proposal are key elements in the selection process.

    Candidates will receive an email informing if he/she was appointed for this position by June 24th, 2019. Two pre-selected candidates will be invited to submit a full Research Project to eaip.ital@ital.sp.gov.br and silviatd@ital.sp.gov.br by July, 14th, 2019.

    The final decision will be informed by email and posted at http://www.ital.sp.gov.br/ by the Assessment Board.