Bolsa de PD em Educação em Matemática

Post-doctoral Fellowship in Mathematics Education

Nº: 2472

Área de conhecimento: Educação

Field of knowledge: Education

Nº do processo FAPESP: 2017/15751-2

FAPESP process: 2017/15751-2

Título do projeto: Os arquivos da professora Alda Lodi: as apropriações estadunidenses para a constituição de uma nova matemática no ensino e na formação de professores

Project title: Mathematics in teacher training and non-teaching: processes and dynamics of production of a professional knowledge, 1890-1990

Área de atuação: Educação Matemática

Working area: Mathematics Education

Quantidade de vagas: 1

Number of places: 1

Pesquisador responsável: Wagner Rodrigues Valente

Principal investigator: Wagner Rodrigues Valente

Unidade/Instituição: Departamento de Educação - UNIFESP

Unit/Instituition: Departamento de Educação - UNIFESP

Data limite para inscrições: 15/01/2019

Deadline for submissions: 2019-01-15

Publicado em: 29/10/2018

Publishing date: 2018-10-29

Localização: Estrada do Caminho Velho, 333 - Pimentas, Guarulhos

Locale: Estrada do Caminho Velho, 333 - Pimentas, Guarulhos

E-mail para inscrições: ghemat.contato@gmail.com

E-mail for proposal submission: ghemat.contato@gmail.com

  • Resumo Summary

    Estão abertas inscrições para uma posição de Pós-Doutorado junto ao GHEMAT-SP – Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática vinculado à Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). A posição é ligada ao Projeto Temático FAPESP intitulado “A matemática na formação de professores e no ensino: processos e dinâmicas de produção de um saber profissional, 1890-1990” coordenado por Wagner Rodrigues Valente.

    A oportunidade é para o desenvolvimento do subprojeto “Os arquivos da professora Alda Lodi: as apropriações estadunidenses para a constituição de uma nova matemática no ensino e na formação de professores”. Alda Lodi foi personagem importante no magistério mineiro e no panorama das trocas internacionais e circulação de modelos pedagógicos entre os Estados Unidos e o Brasil. Normalista, estagiou no Teachers College da Columbia University e teve participação ativa na Escola de Aperfeiçoamento, em Belo Horizonte, MG.

    Já existem alguns estudos sobre a trajetória desta professora, bem como referências sobre as suas contribuições ao ensino de matemática. No entanto, há necessidade de investigações no Arquivo Pessoal Alda Lodi, em Belo Horizonte de modo que seja possível analisar mais cuidadosamente os processos sistematizados por essa professora, que tiveram repercussão na formação de professores, na trajetória de elaboração de uma matemática para ensinar.

    Os(as) candidatos(as) ao pós-doutoramento devem evidenciar em seu currículo acadêmico produções no âmbito da história da educação matemática. A pesquisa exigirá do(a) selecionado(a) estágios em Belo Horizonte (MG) para trabalho com o acervo de Alda Lodi, bem como no GHEMAT-SP, em São Paulo, para participação em reuniões com os demais pesquisadores do referido Projeto Temático. 

    Inscrição

    Interessados (as) na vaga devem entrar em contato com o Prof. Wagner Rodrigues Valente por e-mail (ghemat.contato@gmail.com), comunicando que gostariam de participar do processo seletivo, incluindo a seguinte documentação: 

    a) Curriculum Vitae (CV Lattes);
    b) Súmula Curricular do(a) candidato(a) à Bolsa (instruções em www.fapesp.br/sumula);
    c) Uma carta de apresentação contendo as razões do interesse no desenvolvimento do subprojeto “Os arquivos da professora Alda Lodi: as apropriações estadunidenses para a constituição de uma nova matemática no ensino e na formação de professores”;
    d) Duas cartas de recomendação de docentes da área com os quais já trabalhou;
    e) Plano inicial de atividades a serem desenvolvidas para a realização do projeto. 

    Critérios de seleção

    a) Análise do currículo com respeito à formação acadêmica direcionada para execução do projeto de pesquisa e da Súmula Curricular, relativamente à produção intelectual na área específica do presente edital;
    b) Análise da carta de apresentação;
    c) Entrevista e arguição do plano inicial de trabalho, de 25 a 28 de fevereiro de 2019.

    Valor e duração da bolsa

    A candidatura selecionada receberá bolsa de pós-doutorado FAPESP (PD-BR), conforme tabela de valores (www.fapesp.br/3162) mais auxílio de reserva técnica. O desenvolvimento do projeto terá duração de um ano.

    Obs.: A comprovação da obtenção do título de doutor(a) deverá ser realizada na data da entrevista, caso o(a) candidato(a) seja selecionado para esta etapa.

    We announce the opening of a postdoctoral position with the GHEMAT-SP - Mathematics Education History Research Group linked to the Federal University of São Paulo (Unifesp), in São Paulo State. The position is connected to the Thematic Project São Paulo Research Foundation-FAPESP entitled “Mathematics in teacher training and teaching: processes and dynamics of production of professional knowledge, 1890-1990” coordinated by Wagner Rodrigues Valente.

    As part of this project, applications for the development of the subproject “The archives of Professor Alda Lodi: American appropriations for the constitution of a new mathematics in teacher education and training” are open.

    Alda Lodi was an important person in the teaching milieu of Minas Gerais and in the panorama of the international exchanges and circulation of pedagogical models between the USA and Brazil. As an educator she took an internship at the Columbia University Teachers College and was very active in the School of Improvement in Belo Horizonte city. There are already some studies on the trajectory of this teacher as well as references on her contributions to teaching mathematics. However, there is a need for investigations in the Alda Lodi Personal Archive, so that it is possible to analyze in more depth the processes systematized by this teacher, which had repercussion in teacher training, in mathematics teaching and in the trajectory of mathematical elaboration for teaching.

    Postdoctoral fellowship candidates should demonstrate in their academic curriculum productions within the history of mathematics education.

    The researcher approved in the selection process will do internships in Belo Horizonte, MG, to work with the collection of Alda Lodi as well as participation at GHEMAT-SP, in São Paulo, Brazil, with the other researchers of the Thematic Project.

    Registration

    For those interested in the vacancy they should contact professor Wagner Rodrigues Valente via e-mail: ghemat.contato@gmail.com informing that they would like to participate in the selection process. The following documentation should be attached:

    a) Curriculum Vitae (CV Lattes);
    b) Curricular Summaries of the candidate to the postdoctoral level (instructions at www.fapesp.br/en/6351);
    c) A covering letter explaining the reasons for the interest in the development of the subproject "The archives of Professor Alda Lodi: American appropriations for the constitution of a new mathematics in the teaching and training of teachers".
    d) Two letters of recommendation from teachers of the area with whom he/she has already worked;
    e) Initial plan of activities to be developed in order to carry out the project.

    Selection Criteria

    a) Analysis of the curriculum, regarding the academic formation directed to the execution of the research project and the Curricular Summaries, regarding the intellectual production in the area of this call;
    b) Analysis of the covering letter;
    c) Interview and discussion of the initial work plan (from 25 to 28 of February). 

    This opportunity is open to candidates of any nationalities. The selected candidate will receive a FAPESP’s Post-Doctoral fellowship in the amount of BRL 7.373,10 monthly and a research contingency fund, equivalent to 15% of the annual value of the fellowship which should be spent in items directly related to the research activity.

    The development of the project will last 18 months. 

    Note: The proof for the doctor's degree must be obtained on the date of the interview, if the candidate is selected for this stage.