Bolsa de PD em Engenharia de Transportes

Post doctoral fellowship in Transport Engineering

Nº: 911

Área de conhecimento: Engenharia

Field of knowledge: Engineering

Nº do processo FAPESP: 2015/50129-5

FAPESP process: 2015/50129-5

Título do projeto: DEPICT: Desenho e Implantação de Políticas para incentivo a viagens não motorizadas

Project title: DEPICT: DEsigning and Policy Implementation for encouraging Cycling and walking Trips

Área de atuação: Planejamento de Transportes - Transporte Não Motorizado

Working area: Transport Planning - Non Motorized Transport

Pesquisador responsável: Antônio Nélson Rodrigues da Silva

Principal investigator: Antônio Nélson Rodrigues da Silva

Unidade/Instituição: USP São Carlos

Unit/Instituition: USP São Carlos

Data limite para inscrições: 25/10/2015

Deadline for submissions: 2015-10-25

Publicado em: 06/10/2015

Publishing date: 2015-10-06

Localização: USP São Carlos, São Carlos

Locale: USP São Carlos, São Carlos

  • Resumo Summary

    Bolsa de Pós-doutorado (24 meses) vinculada ao projeto temático da FAPESP 2015/50129-5. 

    A oportunidade é para trabalhar junto ao Grupo de Planejamento de Transportes do Departamento de Engenharia de Transportes da Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo (USP-São Carlos), sob a supervisão do Prof. Antônio Nélson Rodrigues da Silva. 

    O projeto de pesquisa envolve a análise das estratégias de planejamento adotadas nas cidades de São Carlos e São Paulo (SP), Groningen, Amsterdam e Houten (Holanda) e Londres (Inglaterra), para identificar perspectivas e desafios para a promoção do ciclismo como modo de transporte. 

    Para isso, serão desenvolvidas duas atividades principais: 
    1) Investigação do papel da perspectiva do usuário nas estratégias de planejamento adotadas pelos municípios estudados; 
    2) Medição da exposição ao ruído e níveis de estresse de ciclistas. 

    O candidato conduzirá revisão bibliográfica, coleta de dados e análise de dados para as duas atividades principais da pesquisa. A investigação acerca das estratégias de planejamento será realizada com base em observação e consulta às prefeituras e outros grupos envolvidos no planejamento da mobilidade dos municípios. 

    Os métodos a serem utilizados serão entrevistas estruturadas e/ou grupos focais, analisados por meio da técnica de Análise de Conteúdo. Um sensor móvel, espacialmente referenciado, será usado para medir a exposição ao ruído. Os níveis de estresse de ciclistas serão medidos por sensores que identificam funções corporais como indicadores de estresse. 

    Adicionalmente, o candidato será responsável pela preparação de workshops para garantir o envolvimento de stakeholders e aumentar a disseminação da pesquisa. 

    Requisitos do candidato: Os candidatos devem ter concluído o doutorado em Engenharia de Transportes, ou área relacionada, e possuir experiência em planejamento de transporte cicloviário. Exige-se dedicação integral às atividades do projeto. 

    A oportunidade é aberta internacionalmente, mas o candidato deve falar e escrever Português, além de Inglês. Outras exigências também se aplicam, conforme normas da FAPESP em http://fapesp.br/bolsas/pd.

    A seleção será baseada no currículo dos candidatos e no potencial de contribuição para a área do projeto temático. 

    Inscrição: Os interessados deverão encaminhar duas cartas de recomendação, uma carta de interesse e currículo, incluindo detalhes de pesquisas já realizadas. Todos os documentos deverão ser enviados até o dia 25/10/2015, por email, em um único arquivo em PDF, para Antônio Nélson Rodrigues da Silva (anelson@sc.usp.br).

    Walking and cycling are the most sustainable modes of transport in cities and should be placed at the heart of a transition towards low-carbon urban mobility systems. This is because walking and cycling can improve the life chances and health and wellbeing of each city inhabitant - irrespective of their socioeconomic status, gender, ethnicity, age - with hardly any adverse impact on the lives of fellow inhabitants.

    Research on how walking and cycling in cities can be encouraged is burgeoning and provides many compelling insights. However, insights about the role of infrastructure in stimulating urban walking and cycling are limited because the focus is typically on the 'hardware' of cycle lanes, sidewalks, bike sharing schemes, road design, urban design and so forth; the 'software' of governance, regulation, information provision, maintenance and repair as well as the embedded knowledge, know-how, meanings, values, aspirations and emotions are not always given the emphasis they deserve. 

    Moreover, the research is often set in cities in the global North and assumes insights and concepts that has emerged from there as universally valid and easily transferable to cities in the global South. 

    This international research project is a collaboration of researchers at the universities of Utrecht, São Paulo and Oxford; it will adopt a broader understanding of infrastructure and develop original empirical and theoretical insights on the basis of comparative research in the UK, the Netherlands and the state of São Paulo in Brazil.
     
    The activities undertaken by the Brazilian team will analyze planning strategies adopted in the cities of São Carlos and São Paulo (São Paulo state), Groningen, Amsterdam and Houten (The Netherlands), and London (UK), at both ‘hardware’ (pathways, parking) and ‘software’ (policies, practices, governmental support) levels, identifying successful pathways for stimulating cycling. 

    Specifically, this project will try to: 
    a) Measure in São Paulo noise exposure and stress levels of cyclists; and 
    b) Understand the role of user’s perspectives in planning strategies adopted by the selected municipalities in São Paulo, The Netherlands and the UK in stimulating cycling.
     
    The inventory of bicycle infrastructure in São Carlos and São Paulo will be based on observation and consultations with the municipalities, as there is no up-to-date information available for this study. 

    Interviews will be scheduled with local stakeholders in São Paulo state, the Netherlands and the UK to obtain an in-depth understanding of specific aspects of planning strategies, such as addressing needs of cyclists, attributes of urban environments and cycling infrastructure, (un)successful policies and implementation processes. 

    This will be supplemented with analyses of local datasets on cycling. For the two selected cities in the state of São Paulo innovative sensors will measure the exposure to noise and stress. The stress level sensors measure autonomic bodily functions (changes of skin conductivity and skin temperature) as indicators for stress. A spatially referenced mobile sensor will be used to measure noise exposure. 

    The deadline for applications is October 25th. Enquiries can be directed to Antônio Nélson Rodrigues da Silva (anelson@sc.usp.br) or to Gustavo Garcia Manzato (gusmanzato@feb.unesp.br).

    More information about the fellowship is at: www.fapesp.br/en/5427.